Съгласно Устната, или равинистическата традиция синовете на Израел пребивават в Египет 210 години. Ако Изходът на евреите от Египет / съгласно Библията/ е станал в края на Древното царство , то заселването на Яков и неговото семейство в страната на фараоните е могло да стане в началото на този период от египетската история. Ако вярваме , че библейският Йосеф е заемал важно място , то не може ли да се намерят някакви сведения в египетските паметници?
От библейският разказ следва, че Йосеф е бил пръв помощник на фараона и тази длъжност е била създадена специално за него. Йосеф предлага на фараона да "намери мъдър човек и да го назначи над земята Египетска", на което фараона отговаря, че " по- мъдър от него/Йосеф/ не ще намери". /Битие,41:33-38/
В началото на Третата династия в Египет се появява уникална личност на име ИМХОТЕП. На стъпаловидната пирамида се е съхранил надпис:" Имхотеп - наместник на царя на Долен Египет, първият после царя на Горен Египет, администратор на Големия дворец, потомствен аристократ, главен жрец на Хелиопол, строител и т.н". Имхотеп е везир от времето на фараона Джосер. Бил е мъдър, лекар, притежаващ качества на маг и гениален строител: той е проектирал степенчатата пирамида.
В надписи, намерени в Южен Египет се съобщава, че по време на властването на Джосер се появява глад и фараона се обръща за съвет към мъдрия Имхопет. Той открива на фараона , разливите на Нил се контролират от Бог, чийто храм се намира в Елефантин.
А сега хипотезата!
- Ако предположим , че Имхопет е Йосеф от Библията, не се ли явява надписа историческа истина - седем годишен глад, като едно от наказанията, който Бога на евреите налага на фараона. Напълно е възможно, Йосеф да е разказал на фараона за Бог, като има предвид единният Бог на Авраам, Яков и Ицхак. Фараонът е заделил областта Гошен за евреите: "Земята Египетска е пред тебе. На добро място посели твоя баща и братя твои. Нека да живеят в земята Гошен". Възможно е също град Елефантина в съзнанието на египтяните от по-късни времена да се асоциира с евреите. Там още през 7 век до. нашата ера е съществувала еврейска община и даже еврейски храм. Там са намерени значително количество ценни ръкописи на еврейската община.
- Други паралели между Имхопет и Йосеф. В книгата Битие / 47:20- 26/ четем, че Йосеф е откупил за фараона земята на всички за зърно, което той е давал по време на глада. Сега земята е собственост на фараона. Египтяните могат да я обработват, но 1/5 част са длъжни да предават на фараона. В този период, известен като "век на пирамидите", Египет се превръща от племенен съюз в организирана държава. Именно Йосеф, закупил земята за фараона и могъл да направи такава централизация.
- Йосеф е древноеврейско име , но е съзвучно с името Хотеп, което е съставна част на някои египетски имена :Птахотеп, Аменхотеп и други. В Псалми /81:6/ се среща също вариант на името Йосеф - Йохосеф! Този Имхотеп не бил египтянин, в неговия портрет намираме семитски черти. И не намираме гробница на Имхотеп, като знаем как египтяните с уважение са се отнасяли към него. За Йосеф знаем, че останките му са изнесени от синовете на Израел./Изход.13:19/.
- Египтолозите делят историята на Древно, Средно и Ново царство, но това е прието условно. Древните египтяни не знаят такова деление, те са групирали своите своите царе по династии. Историците признават, че някои династии са съществували едновременно с други династии в различни части на Египет. Много от това, което историците причисляват към Древното царство може да се разглежда и от Средното и даже от Новото царство.
Както виждаме египетската история , съставена от откъслечни сведения може да има повече от една интерпретация и реално противоречие между библейската история и египетската историография не намираме. Напълно възможно е Имхопет да е нашия Йосеф от Библията!
Няма коментари:
Публикуване на коментар