"Не е важно какво иска народа, аз казвам от какво се нуждае." - Давид Бен Гурион

четвъртък, 13 януари 2011 г.

И тук клетва за вярност


Полагах клетва за вярност като пионер,след това като комсомолец, войник, член на партията и не очаквах, че в Израел отново ще ми налага да се заклевам!
В едно проучване на Института за демокрация в Израел се казва, че 54 % от израелтяните считат за необходимо да се иска от гражданите клетва за вярност към страната като "еврейска и демократична" държава, в качеството на условие за получаване на гражданство и участие в гласуване на избори.
Идея, която не одобрявам, било тя на моя любим политик Авигдор Либерман - министъра на външните работи на Израел и лидер на партията "Наш дом Израел".
Във връзка със засилващата се емиграция в еврейската държава, нелегалното нахлуване на африкански бежанци от Судан и Еритрея и желанието на много палестинци да се сдобият с израелски паспорт преди образуването на палестинска държава, Либерман предложи да се иска полагането на клетва за вярност към еврейската държава, като условие за получаване израелско гражданство и участие в избори.
Свободата означава, че обществото не може да натрапва на своите граждани каквото и да било мнение. Обществото не може да се нарече свободно, ако правителството налага санкции на тези, които отказват да изразят мнение, съвпадащо с официалното. Демокрацията се базира на свободно изразено съгласие на поданиците. Ако сегашното правителство на Бениамин Нетаниаху, което преставлява интересите на определени партии, обладава пълномощията да наказва тези, които не са съгласни с него, това не е демокрация. Ако правителството ще иска клетва за вярност в качеството на цена за участие в политическия живот, то ще формулира тази клетва така, че да се изхвърли от играта опонентите си. Това е и истинската причина за нововъведението, маскирано под формата на патриотизъм.
Така аз разбирам - правото на живот, свобода, собственост, свобода на словото, вероизповеданията и други фундаментални права не могат да бъдат предмет на гласуване, те не зависят от резултатите на каквито и да било избори. Властта не може да подчинява общественото мнение, а общественото мнение трябва да контролира властта.
Лично аз считам ценностите, които предлагана клетва ще защитава беспорни. Но самият факт от необходимостта на такава клетва подрива горните ценности. Ако поискат от мен да положа клетва, мога да я откажа, въпреки, че съм съгласен със всяка нейна дума!
Тази ситуация е сходна с несполучливите опити на предните събрания на Кнесета за достигане на консенсус за изработването на Конституция. Нито един от предложените проекти не получава подръжката на болшинството. Ако и да беше се намерил такъв проект, то част от гражданите биха се почуствали пренебрегнати, изключени от общата маса / араби- мюсюлмани, араби -християни, религиозни евреи/.
Хиляди арабски граждани на Израел се ползват от свободите и възможностите, недостижими за техните събратя , живеещи под юристдикцията на палестинската автономия.Техните лидери не признават Израел и воюват с него, но редовите араби все по- малко искат Израел да изчезне от картата на света.
Клетвата иска от хората вярност към държавата, която за много от гражданите е далече от идеала, за който биха се заклели. Обаче несъвършенната държава все пак се ползва от поддръжката на своите граждани на практика. Много са готови да се борят и да отдадат живота си, въпреки, че това което имат е далече от това за което мечтаят.
Клетвата за вярност не ще способства за засилване лоялността към държавата. Тя само ще отчужди гражданите, ще раздели и отслаби обществото.

Няма коментари:

Публикуване на коментар