Блог за политиката, културата и социалния живот на Израел, отношенията с палестинците и съседните арабски държави,природни и исторически забележителности
сряда, 10 ноември 2010 г.
Пикасо или Райзер
На стената в зъболечебния кабинет на доктор Мишел Рот е поставен красив етюд на "Гълъбът на мира", подписан от Пабло Пикасо. Когато доктор Рот купува рисунката в Париж го уверяват , че автор е Пабло Пикасо, но той дълго се съмнява. Имал е основание да счита, че тя е дело на малко известния израелски художник Шалом Райзер.
"Аз купих тази рисунка с намерението да я закача в своя кабинет в Йерусалим.След време на прием се яви старец, изпратен на лечение от социален работник. Веднага заяви, че Пикасо не е рисувал този "Гълъб на мира" , а той. Отначало се отнесох несериозно към казаното, но социалния работник потвърди думите на старика. Известно време Шалом Райзер е работил във Франция и е създал десетки изображения на гълъби, който Пикасо само е подписвал" - разказва Мишел Рот.
Шалом Райзер е роден в полския Тарнов.През 1940 година постъпва в йерусалимската академия на изкуствата и започва да работи като художник. Става популярен с илюстрациите на книгите на известните тогава писатели Мосинзон и Шенхар.През 1948 година заминава да учи литография във Флоренция и след година се мести в Париж. Запознава се с Пикасо и Марк Шагал и започва да работи за тях. Тогава Райзер е на 29 години ,а Пикасо на 68 и вече е нарисувал своя гълъб с маслинена клонка като емблема на Световния конгрес на мира в Париж.
"Всички знаем,изкуството не се явява истина,- често говори Пикасо. Изкуството е лъжа,която ни помага да разберем истината". След като изображението на гълъба става известно, създава множество от тях и част превръща в картини. Изкуствоведите не изключват възможността, че той е наемал други художници за създават нови копия.
Шалом Райзер се влюбва в жена на име Мишел и след 7 години се разделят заради антисемитските настроения на нейните роднини,а по думите на други, заради нейната нетрадиционална сексуална ориентация. Райзер е сломен и губи разсъдък.
В началото на 1960 - години се връща в Израел, повече не се жени и постоянно страда от депресия. Става редовен клиент на психиатрическите заведения.Отвреме на време се връща към живописта и рисува картини, явяващи се реминисценция на Пикасо и Шагал.
Артистичните среди в Йерусалим не вярват на неговите разкази .Експертът в областта на изкуствата Гидон Офрат е уверен, че Пикасо не се нуждаел от Райзер, за да създаде своя гълъб.
"Преди 15 години направих ретроспектива на неговите работи и това бе вълнуващо събитие. Помня, как хиляди хора стояха на опашка за да видят неговото изкуство.Той бе добър художник , имаше ръка, но никога не се отличаваше с оригиналност и не направи революция в изкуството. Той се явява ярък пример за интересен живот и погубена кариера" - са думите на Офрат.
Йерусалимската художница Ализа Олмерт, съпруга на бившия премиер -министър казва веднаж в интервю за вестник "Аарец", че Райзер е нарисувал за нея колекция от картини на салфетки.
Райзер няколко пъти рисува гълъби,които много приличат на нарисуваните от Пикасо, но и досега остава тайна, кой е нарисувал оригинала, и кой ги е копирал. Умира на 80 години през 2000 година в Йерусалим. Психическите проблеми на Райзер не са давали основание на артистичния свят да повярва в неговите твърдения.
"Може би това е работа на Пикасо, но ако знаех това тогава, бих разбил стъклото и бих помолил той / Райзер/ да я подпише"- твърди доктор Мишел Рот.
превод от "The Jerusalem Post"
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар