"Не е важно какво иска народа, аз казвам от какво се нуждае." - Давид Бен Гурион

събота, 6 ноември 2010 г.

Хеврон - корените на иудаизма


Тази седмица Хеврон - град на Западния бряг събра 14 министри, 5 заместник -министри и 24 членове на Кнесета на ежегоден празник за чествуване закупуването от праотеца Авраам пещерата Махпела и погребаните там праотци на еврейския народ- Сара, Ривка, Ицхак, Лея и Яков.
Политиците не бяха единствени, 20,000 се поклониха на древен пергамент с писания от Тората, изпълниха с молитви древната пещера и дадоха своята подкрепа за 7000 заселници- евреи в 60,000- ят арабски град.
Според историята , описана в Библията, Авраам закупува от местния управител пещерата, в която съгласно преданието са погребани Адам и Ева, първите мъж и жена. За да гарантира сделката Авраам подписва договор и пред свидетели слага на масата 400 секела, сума, огромна за онова време / според последни проучвания 400 секела се равняват на 700,000 щатски долара днес /. Тук са градините и вратата към Рая и покупката си струва.
Над пещерата преди 2000 години е построено монументално здание , което се явява второ по древност след египетските пирамиди и напълно съхранено здание в света, използувано за целта, за която е построено. А Хеврон е единствения град, чийто точна дата на основаването е посочена в Петокнижието. В книгата "Бемидбар"/ 13:12 / се казва :" Хеврон е построен за седем години до град Цоан- Египетски.", град основан през 1720 година преди новата ера. Тук може би става дума за поредното завоюване, защото съвременните археологически изследвания говорят за заселване на града още през бронзовия период - 3000 години преди н.е.

Съгласно Петокнижието именно тук Господ Бог сключва с Авраам съюз - на него и неговите потомци се разпространява Божието откровение, земята се предава във вечно владение на евреите и повелята да се извършва обрязване на всички потомци, като знак на този съюз. Археологическите данни говорят, че Хеврон се превръща в култов център . Сьгласно Танах местните жители се обръщат кьм Авраам с думите :"Княз Божий ти среди нас"/ Берешит 23:6/.
През 7 век арабските племена завоюват тукашните земи и му дават името Халил ал Рахман, но евреите продължават да живеят тук и даже построяват синагога до пещерата Махпела. В 1100 година Хеврон е завоюван от кръстоносците, евреи и мюсюлмани са изгонени от града, джамиите и синагогата са превърнати в църква и манастир. Мамелюците, завладели Палестина в 1260 година правят Хеврон временна столица на своята провинция и забраняват входа на евреите в пещерата Махпела. По свидетелства на пътешевственици, еврейската община в града е нищожно малка, бедна и преследвана.
Евреите отново се заселват в Хеврон по времето на османското владичество и до днешни дни винаги е имало еврейско присъствие. През 1929 година еврейската община жестоко страда от арабския погром. Нападението над евреите и тяхната собственост е имало за цел да изгони еврейските заселници, еврейския квартал е разрушен, синагогите са разграбени,свитъците на Тората изгорени, жертва стават 67 души и 60 са ранени.По време на арабските вълнения през 1936 година британските власти евакуират еврейското население на Хеврон и до 1947 година там живее само един еврей.
В хода на Шестдневната война през 1967 година Хеврон е завоюван от израелската армия без бой, арабското население започва масово бягство / или насилствено изгонено /. Евреите започват опити за връщане в Хеврон, което предизвиква ожесточени спорове: едни считат заселването с евреи историческа справедливост, обществена и духовна справедливост, други го разглеждат като препятствие за мирното съществуване. В същата година е отменена 700 годишната забрана за молитва в пещерата Махпела и правителството определя дни и часове за молитва на араби и евреи.
През май 1968 година група младежи - членове на национално религиозното движение " Гуш Емуним" предприемат опити за заселване на Хеврон. Правителството започва строеж на нов жилищен квартал " Кирият Арба", след време евреите започват заселване близо до синагогата " Аврахам Авину" и Тел Ремйда и така се оформят вече три квартала.
От 1996 година в рамките на съглашение, голямата част на Хеврон, заселена с араби преминава в състава на палестинската автономия. Част от Хеврон, заедно с пещерата Махпела и част от арабските квартали остават под израелски контрол.
Има три исторически места, от които евреите никога няма да се откажат: Храмовия хълм в Иерусалим, гробницата на праотеца Йосеф и пещерата Махпела. За тях това са корените на еврейския народ, началото на монотеизма, началото на човечеството. За всеки религиозен еврей е особенна чест да се помоли поне веднаж в годината в пещерата Махпела ,за него чудото не е покупката на пещерата от Авраам, а следите за хилядите години съществуване на еврейския народ и вярата в единния Бог.
Иудаизмът като универсална религия , предполага Божествено присъствие навсякъде и не регламентира твърдо място за молитва. Молитвата достига до Бог, независимо къде се произнася - пещерата Махпела или Стената на плача. Главното за евреите е местото да притежава "святост", породена от исторически събития, да усетят корените и тогава Бог им се открива по особен начин.
Израелската армия разгонва демонстрация на заселници

Няма коментари:

Публикуване на коментар